11. sep. 2011

Gentiana - vakker høstblomst

Denne tuen med intense blå blomster bærer det flotte navnet Gentiana.
Jeg fikk for mange år siden en pitte liten rot av moren min,
som jeg har passet på, gitt vann og mat oppover årene, 
I dag er den et skikkelig blått blikkfang i bedet ved inngangen min.


Jeg er veldig glad i disse blå blomstene.
I min hage er det ikke så mye annet som blomstrer på denne tiden.
Passer på å nyte dem, før det skal settes ned løk  
og neste års blikkfang skal planlegges.

6 kommentarer:

  1. SÅ vakkert!
    minner meg om blåklokker..
    på tide å tenke på å ha løker i jorda..

    God søndagskveld :-)

    SvarSlett
  2. God søndagskveld til deg og Sigrid!
    Jeg tenkte kanskje en krysning mellom blåklokker og krokus.. Men disse har ganske lange stenger/stilker, så det går ann å ha de i en bukett feks.

    SvarSlett
  3. Så kjekk blom då! Du er heldig:) Ha ei fin veke!

    SvarSlett
  4. Kjempelekker! Herlig med en skikkelig BLÅ farge:)De var mye brukt i brudebinding for noen år siden...men var kjempedyre...spesielt når de skulle brukes i mai:))

    SvarSlett
  5. morro med genitiana, at den både er en vår og høstblomst. Herlig med klare blå farger på høsten :)

    God helg!

    SvarSlett
  6. Takk for alle kommentarer =) Kjekt at det er flere enn meg som liker denne blå blomsten. At det var en vårblomst visste jeg ikke. Mine blomstrer bare om høsten. Kunne gjerne hatt noen som blomstret om våren og =)

    Ønsker dere en god helg!

    SvarSlett